top of page
Štěpán Čermák

Blusletter (06/2023): Super Bowl v číslech | Ridley Scott točí na S23 Ultra | Češi milují DVDčka

Ridley Scott natočil krátký film na Galaxy S23 Ultra


Jak jsem sliboval, Samsung v týdnu představil další řadu svých vlajkových lodí smartphonů. Trojici Galaxy S23 velí impozantně vybavený Ultra, jehož základní cenovka se motá kolem pětatřiceti tisíc. Jedním ze zásadních upgradů, které přináší, je slibovaný dvousetmegapixelový senzor. Pokud zrovna neplánujete velkoplošný tisk, jeho plné rozlišení nevyužijete. Ale vedle slučování pixelů pro kvalitnější fotky v základním rozlišení 12Mpix slibuje také 8k video až do 30fps. To nás samozřejmě zajímá. Smartphony jsou jedním z nejrychleji se rozvíjejících technologických odvětví. Zatímco ještě pár let zpátky bylo i 4k o nižších snímkových frekvencích nad jejich schopnost, dneska si takové video střihne skoro i babiččin Aligátor. Jasně, rozlišení není všechno, ale chytré softwary a extrémně výkonné čipy v nejdražších smartphonech dneska dovedou produkovat videa, ze kterých skoro nepoznáte, že nebyly točeny na mnohem “objemnější” techniku. Říkal jsem to minule a možná se opakuji, ale fakt, že se vám do kapsy vejde maličká krabička, na kterou je možné natočit profesionálně vypadající video až o 8k rozlišení, je naprosto ohromující. Možná už jsme z těch technologických pokroků a neustále se zvyšujících čísel všeho mírně otupělí, ale 8k! V telefonu! To je čtyřikrát více pixelů než ve 4k - a to samo o sobě mělo čtyřikrát více než Full HD. Jen tak mimochodem, na dva roky starém ultrabooku s relativně solidním CPU od AMD (5800U) si na YouTube 8k video ani nepřehraju (zkuste třeba kouknout na na Ultra a v 8k točený autovlog od MKHBD). A vy si ho teď můžete natáčet na telefon. Pfff. Samsung samozřejmě na “creator´s device” linku tlačí. S23 Ultra by více než zařízení na konzumaci obsahu mělo být na jeho vytváření. Ostatně ten telefon má víc čoček než běžné televizní studio kamer. Takže je zajímavé sledovat vedle jejich hlavního marketingu také ten “vedlejší”, očím běžného zákazníka trochu skrytý. Nedávno jsem poukazoval na to, že na eS dvaadvacítku natočil krátký film Charlie Kaufmann. Dneska se k režisérům, oťukávajícím natáčení na smartphony, přidal sám Ridley Scott.


Ani ne čtyřminutové “Behold” je prezentováno jako krátký akční film, ale je to spíš vizuální etuda a pro Scotta způsob, jak se vyblbnout s novými technologiemi. Navíc nepochybuji, že při jeho nadlidské rychlosti natáčení se celá produkce i postprodukce stihla za jeden den - Scott ve světě televizní reklamy začínal a efektivita jeho stálého štábu je jeden z důvodů, proč jede tempem o téměř jednom filmu ročně (na rok 2024 je mimochodem potvrzen sequel Gladiátora…). Ale o to je zajímavější sledovat, co s tak krátkým formátem a obyčejným telefonem pětaosmdesátiletý (!!!) režisér dokáže předvést. To video možná není kdovíjak působivé, ale opakuji: Natočil ho pětaosmdesátiletý veterán na smartphone! Máte chuť předvést něco podobného? Do toho! Nutno však “přiznat”, že Scott je přecejen trochu zkušenější filmař a má po ruce jednak celý štáb, jednak profesionální techniku. Jedna věc je říct “natočili to na telefon”, hned na to je ale nutno dodat: Filmaři měli po ruce techniku jako steadicam, optické filtry, jeřáby, jízdu … a tady už se pohybujeme ve vyšších stovkách tisíc za každou takovou hračku. Takže ano, Behold vzniklo na smartphone, ale zbytek produkce se opíral o naprosto standardní profesionální postupy. Ubírá mu to na zajímavosti? Podle mě ně. Pokud chcete vidět Scotta v akci na placu s telefonem, doporučuji také krátký pohled za kulisy:


 

Super Bowl v číslech


Ve Spojených státech už se klepou na sportovní událost roku: Super Bowl LVII. Na nedělní večer se soustředí celý mediální svět. Filmová studia chtějí během reklamních přestávek předvést plánované hity - proto jsme se během tohoto týdne dočkali (a ještě dočkáme) několika nových ukázek na filmy jako Ant-Man, Rychle a zběsile 10, nebo třeba 65. A pokud vaše značka nemá během přestávky alespoň kratičký spot, jako by neexistovala. Svátku sportu a televizní reklamy předchází také jeden z peaků hardwarové sezóny - výrobcům televizorů stoupají prodeje, protože rodiny chtějí mít ke sledování Super Bowlu tu nejlepší a největší bednu, jakou si mohou dovolit. Kolem těchto několika nedělních hodin létají takové sumy peněz, že by z toho mohly žít i rozpočty menších zemí. A to se na SB koukáme jen z našeho “audiovizuálního úhlu”. Sportovní zajímavosti ze mě nedostanete, mohu vám ale poskytnout ty technické. Fox Sports se totiž pochlubilo technologickým zázemím své produkce a … svatá matko!


NFL Super Bowl LVII bude v závislosti na broadcasterovi vůbec poprvé dostupný až v Ultra HD s HDR včetně Dolby Vision. UltraHDčko to sice nebude nativní, protože celá produkce bude probíhat v 1080p HDR a do vyššího rozlišení se bude upsamplovat. Tady je však nutno podotknout, že upsampling z nekomprimovaného 1080p signálu (který je v produkčním řetězci na začátku naopak downsamplovaný ze 4k) je ale kvalitativně o něčem úplně jiném a je vysoce pravděpodobné, že ho většina diváků od ryze nativního UHD nepozná. Takže pár těch čísel:

  • Po stadionu bylo instalováno 20 mil optických kabelů, přes které teče 10 Gbps signál

  • Jen samotnou hru bude zaznamenávat 29 mikrofonů

  • Hlavní zázemí bude ve třech IP-based přenosových vozech, z nichž je každý dlouhý přes 16 metrů

  • Všechny kamery budou vybaveny slow-motionem: Dvojnásobným ve 4k a osminásobným v HD

  • Kolem stadionu se bude pohybovat 8 mobilních štábů

  • Celou událost bude pokrývat 94 kamer (!!!): 44 kamer kolem hřiště, 16 robotických kamer, 2 SkyCams, 13 pin-point Pylon kamer a 18 “pre-game” kamer. Pokud vám ta matematika nesedí, u mě si nestěžujte, takhle čísla prezentuje Fox Sports ;)

 

Philips představil OLED televizory s META displejem


Pokud letos plánujete nákup nového televizoru, rozhodně si počkejte na nejnovější modelové řady. Jak jsme si říkali po CES, kde LG Display i Samsung Display představily nové OLED panely, mezigenerační skok je letos skutečně enormní. Dává tedy smysl, že se ho budou chtít účastnit i ostatní výrobci televizorů, kteří tyto displeje odebírají.


Philips teď představil OLED 908 a 808. Zatímco nižší model bude mít “pouze” starší EX panel (ten je sám o sobě skvělý), devítistovka dostane do vínku právě META panel s MLA od LGD (pokud vám ty zkratky nic neříkají, asi jste nečetli můj CES report ;)), který by v highlightech měl být schopen peakovat nad dvěma tisíci nitů. Nabízet ho bude ve velikostech až do 77 palců. Proč Philips zmiňujeme? Někoho může oslovit, že na rozdíl od UHDTV od LG bude mít operační systém Google TV. Někomu zase může imponovat nová generace Ambilight. Sice ho co se týče sledování filmů považuji za zločin proti umění, ale jeho používání při sledování “obyčejné televize” nebo sportu má něco do sebe. Po technické stránce je vedle přítomnosti META displeje nejzajímavější fakt, že televizor bude vybaven novým čipsetem od Mediateku (Pentonic 1000), díky kterému nabídne jednak HDMI porty s plnou 48 Gbps propustností, jednak bude jako vůbec první televizor schopen 4k 120Hz s Dolby Vision, což je pro gamery docela kulervoucí kombinace. Nestačí? Do obrazu bude navrch mluvit sedmá generace AI enginu P5, což je phillipsácké in-house zpracování obrazu.


Philips možná na první pohled není tak zvučná značka jako Sony, LG, Samsung, nebo dokonce Panasonic. Ale není radno ho podceňovat - díky oné zmiňované “pé pětce” se pravidelně umisťuje na nejvyšších příčkách slepých testů co do kvality obrazu, který je schopen vedle stejným displejem vybavené konkurence poskytovat o krůček lepší. Když přidáte právě Ambilight nebo již zmiňovaný chipset, máte vyloženě výherní kombinaci. Devítistovka každopádně bude dostupná pravděpodobně až na podzim. Alespoň zatím můžete šetřit. Ekonomická situace tomu vyloženě nahrává. Ehm.

 

Česko je zemí DVDček


Řešíme tu 8k videa a nejmodernější OLED televizory. Občas je ale dobré propíchnout tu krásnou technologickou bublinu a čelit faktům: Většinu lidí audiovizuální kvalita absolutně nezajímá. A i když si někdo koupí 4k televizi za padesát tisíc, je ji schopen krmit signálem, ze kterého někteří z nás šilhají. Jasně, nic překvapivého, ale tahle statistika ze světa vymírajících fyzických nosičů domácí zábavy by překvapivá být mohla: V Česku stále kraluje DVD a z 617 223 disků, které za rok 2022 prodal prakticky jediný distributor Magic Box (jsou tu i jiní hráči, ale MB jako jediný pokrývá hollywoodská studia) bylo rovnou 445 000 DVDček! Blu-raye zaznamenaly 146 500 prodaných kopií, 4k Ultra HD Blu-raye 25 800. Vždycky, když se mě nějaký nadšenec posměvačně ptá, proč jsem na Blu-shopu začal nabízet DVDčka, tahle jednoduchá statistika ho umlčí. Nadpoloviční většina trhu stále jede na tomto asi osm set let starém formátu. Když tedy minulý týden oznámil vstup na tuzemský SVoD trh další hráč (ano, další další další) SkyShowtime (má pod sebou Universal a Paramount) a oznámil, že ani v nejdražší variantě nenabídne lepší kvalitu než Full HD (žádné Ultra HD, žádné HDR …), hifisté v našich kruzích to mohli považovat za urážku. Faktem ale je, že valnou většinu lidí to vůbec nezajímá a často i ti, kteří si absence Ultra HD všimnou, to možná budou elitářsky komentovat, ale rozdíl stejně nepoznají. Setkávám se s tím až příliš často - někdo se pyšní prémiovou variantou streamingu a pak ji sleduje na displeji, který třeba ani neumí HDR. Ale běda, aby by mu někdo pustil jen blbý HDčko! To by byl oheň na střeše ;)


 

Diskuze k článkům se na Blu-space přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Blusletter 06 + 07/2023".

Comments


Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page