Poškozený balík zamrzí. Díky ochotě Amazonu však o trochu míň
- Petr Semecký
- 31. 8. 2015
- Minut čtení: 2
Reklamace je věc nepříjemná, o tom se asi hádat nebudeme. V českém prostředí často o to víc, že typický tuzemský servis má ve zvyku na každého zákazníka koukat jako na zloděje, co si objedná věc za pár tisíc, aby s ní obratem mrskl o stěnu a mohl si vyžádat novou. Tak určitě.

Jako sběratelé máme situaci ještě o fous komplikovanější, neboť často objednáváme ze zahraničí, kde je riziko poškození zásilky, popřípadě problematické reklamace ještě o fous větší než ve zdejší kotlině, kde se především e-shopy naučily mít vcelku vstřícný pro-zákaznický přístup. Osobně jsem měl v minulých letech docela štěstí, neboť zatímco lidem okolo mně přilétaly z ciziny poškozené limitky všeho druhu, já měl za 7 let “ťuknutou” jen plechovou kolekci Bratrstva neohrožených a DVD steelbook Návratu do budoucnosti. Poškození přitom bylo natolik banální, že jsem reklamaci neřešil.
Jak se ale říká, na každého jednou dojde. A tak minulou středu došlo i na mě, když pošťák zazvonil se zásilkou ze španělského Amazonu, odkud připutoval čerstvý steelbook Popelky ve stavu, který si můžete prohlédnout za 3...2...1… teď:


Za 20 Euro? No nekupte to. Španělský Amazon na rozdíl od svých bratříčků z Velké Británie a Německa využívá poměrně nešťastnou metodu balení v podobě tenkého papírového kartonu, který není dvakrát odolný vůči vnějším vlivům. Stačí pak, aby pošťák s balíčkem při nakládání špatně hodil, případně na něj v letadle či autě spadla těžší krabice a máte vymalováno.
O dobře vyřízených reklamacích ze strany Amazonu jsem již samozřejmě slyšel, ale dokud člověk neotestuje podobnou službu sám, beztak k ní má chtě nechtě nedůvěru. Inu, vlétl jsem do objednávky na e-shopu a přes prvotní šok, že opravdu není možné přenastavit jazykovou verzi webu, jsem se se svou zaprášenou španělštinou a připraveným Google Překladačem vydal vstříc reklamaci, o které můžu říct jen to, že je opravdu jednoduchá jako facka.
Amazon vás totiž nechá nejprve vybrat obecný problém, poté můžete napsat detailnější vzkaz o rozsahu jednoho Tweetu (chválím, žádné romány!) a najednou před vámi stojí volba refundace, nebo zaslání nového zboží. Jedinou podmínkou je zaslání poškozeného zboží zpět, což vám Amazon usnadní alespoň přednastavenými etiketami s adresou a čárovými kódy, jež si snadno vytisknete a nalepíte na krabici, kterou poté odnesete na poštu. Cena doporučeného balíčku je do 150 Kč a ani o tyto peníze nepřijdete. Amazon je totiž zpětně proplácí.

Co je ovšem úplně nejlepší, je způsob zaslání nového zboží. Balík jsem vracel ve středu a novou zásilku jsem obdržel v pondělí. Českou poštu přitom nahradila spolehlivější kurýrní služba UPS, kterou jsem si rozhodně neobjednal a jejíž doručovatel byl ochotný mi na dotaz balík doručit i na jinou adresu, kdybych zrovna nebyl doma.
Samozřejmě, takhle by to v ideálním světě asi fungovat mělo. Jak ale víme, náš svět ideální není. Proto mě podobná rychlost nesmírně potěšila a španělský Amazon si u mě trochu napravil reputaci. Ne že bych se do nové objednávky zrovna hrnul. Pokud ovšem vím, že vyřízení případné reklamace bude de facto obratem, nemám problém někdy v budoucnu další koupi risknout. Protože ano, napodruhé už vše dorazilo bez problémů a v kvalitě, kterou si představuji. Příště by však bylo přece jen ještě lepší, kdyby i Španělé začali steelbooky a další limitky zasílat v něčem, co není jen o trochu pevnější toaletní papír.