V návaznosti na nedávnou diskuzi na FB (které jsem byl ale jen pozorovatelem) jsem z poličky vylovil mé BD. Je to disk z Anglie, ale přepis by měl být údajně stejný jako ve Státech (authoring má podle odlišných audiostop pro Evropu jiný).
O co mi jde - ve zkratce jestli by se oplatilo udělat nový disk po stránce zvednutí kvalit. Toho moc často svědky nejsme, přesto Matrix nové BD dostane a je to moc dobře (původní BD je dnes fakt již "archaické" a třeba využívání DNRka a již zastaralé enkódování videa ve VC-1čce se dá dnes snadno zlepšit). ALe zpět k Ryanovi:
Prvé, čeho si divák všimne - obraz má výraznou stylistickou "patinu". Prakticky od premiéry filmu se k tomuto faktu profilují dvě skupiny lidí. Jedna ho nemůže vystát a obviňuje Spielberga z používání zbytečného používání agresivních "filtrů" (nekecám!!!), druhá si tohoto faktu nemůže vynachválit s tím, že film působí o to autentičněji.
Předně - Spielberg filtrů nepoužíval, alespoň ne těch softwarových. Ve velkém ovšem používal 16mm filmu a to navíc takových kvalit, které se blížily parametrům materiálů používaných za Druhé světové války.
Obraz je díky tomu ENORMNĚ zrnitý. Už na DVD z videa zrno vyvstávalo a to má DVD tu vlastnost, že zrno většinou "umně" schová. Obraz je tak kreslen především skrz hrubé zrno a co víc, díky další vlastnosti šestnácky je silně kontrastní a malou expoziční pružností. Silné jednolité přepaly, ale naopak velké slité černé plochy nejsou u tohoto filmu ničím neobvyklým. Aby toho nebylo málo, hloubka ostrosti je z pravidla veliká i u záběrů, které běžně tak veliké pole ostrosti nezabírají (opět vlastnost menší záznamové plochy).
Na takový obrázek diváci nebyli zvyklí ani během premiéry filmu (v době, kdy byl běžný 35mm analogový look filmu zcela zažitou normou), natož dnes, kdy je digitální záznam prakticky zbaven všech abnormalit, jednoduše na obrázek čistý, jednolitý, ostrý, s obrovským jasovým rozsahem - prostě jak vypraný v Pervolu.
A BD tohle všechno prezentuje v nezakryté míře. Co mě ale dneska překvapilo - že se přepis snaží, co mu síly stačí a byť sem tam zaškobrtne, tak prostor pro nějaké zlepšení přepisu tu není - alespoň ne s BD standartem.
Disk má i na svou dobu nadprůměrný datový tok okolo 30ti Mbps - a všechen poctivě využívá ke kresbě těch nesmírně složitých obrázků, které jsou konstantně ostré a hrubě zrnité a cakuckání v podobě "kostičkování" jsem si všiml jen dvakrát (pokaždé v akční sekvenci, rychlém pohybu kamery a prakticky monochromatického charakteru scény). Barevně si trofnu říct, že se drží původního uměleckého záměru zuby nechty. Jas s kontrastem pravděpodobně mají limity už ve zdrojovém materiálu, ale jejich přiškrcení u BD je nepochybné. Ze zbytku bych ale hádal, že naráží na strop technologie a nikoliv na špatný master.
Suma sumárum - disk za a) prezentuje dost neobvyklý/nestandartní obrázek, který mnohý mylně budou označovat za špatný přepis, za b) velmi pravděpodobně se jedná o velmi zdařilý přepis. Vydávat novou placku nemá žádné důvody, alespoň ne v těch v rámci zlepšení kvality přepisu původního formátu. Že na placce chybí čeká podpora? To je sice smutné, ale s tím už se dá těžko něco dělat. Vydání Zodiaca sice nahrálá stížnostem, že všechno je možné, ale alespoň to vydání, co mám, pokrývá jazykovou výbavu všech hlavních evropských trhů...
Pro nynější zájemce je UHD BD mnohem perspektivnější, přepis posune k 1:1 prezentaci a dostanou i cz podporu. Chybějící BD je sice smutný fakt, ale pořád jenom fakt, se kterým těžko někdo něco udělá.
PS: I mnohé dnešní zvukové mixy by se měly krčit v koutě před Ryanovským mixem. V "pouhé" HD 5.1čce je to tak dravý, imersivní kousek, jaký jsem už dlouho neslyšel.
Hele možná jen invaze. Imo je to 35mm prakticky komplet.
Bylo to někde v dokumentech na discích, asi... Ale ruku do ohně bych za to nedal. imdb 16tku neuvádí vůbec, google taky nepomáhá, tak nevím. Zase si ale pamatuju, že když jsem to slyšel, tak mi to v hlavě utkvělo, neb to bylo ve spojitosti s dobovou technikou - že se točilo na téměř monohromatický film v 16mm.
Je fakt, že to Blučko je vzhledem k jeho stáří fakt povedený.
Ten filtr nefiltr je bleaching, pokud si dobře pamatuju ;) a je to fotochemickej proces.
Ony některý studia nový disky dělaj. Warneři u opravdu starejch katalogovek, Sony taky. Ale často se k UHD přikládá starej disk. Asi se to opravdu odvíjí od jeho kvalit a třeba od toho, zda novej master prošel čerstvym colour gradingem
K tomu pásu ... seš si jistej, že se to točilo na 16mm? Já si to úplně nemyslim, imo je to na pětatřicítce.