Máte někdo home cinema vybavené Dolby Atmos? Jaké repro / AVR? A jaké jsou vaše zkušenosti s formátem?
Já na Atmos/DTS:X momentálně přecházím. Jsem v procesu komplet obměny domácího kina, takže zatím mám "jen" nový receiver a ke starým repro jsem koupil ty levné Onkyo moduly (takže teď poslouchám 5.1.2 - a u toho asi i zůstanu, jen koupím jiné bedny).
Asi nemám úplně ideální podmínky (s pozicemi si budu pohrávat až po nákupu nových sloupů), nicméně musim říct, že mě docela zaskočilo, jak málo ten rozdíl vnímám. Sem tam se objeví nějaká sranda v mixu, díky které opravdu cítím prostor i vertikálně, ale často je to spíš jen o rozšíření poslechového pole, než o doplnění o další dimenzi. Přitom jsem slyšel hromadu sestav, kde jsem s využitím stejných modulů slyšel diametrální rozdíly. Tak mě zajímají i další názory ....
Kombinaci "vím že mi zbudou nějaké desky po prarodíčích, nebudu se jich zbavovat a tak bych si je aspoň na něčem pustil" a "když už budu mít ty desky, proč si časem nedopřát nějakou lepší techniku" bych se vyvaroval. Pokud ty staré desky byly pouštěné na "krystalkách", pak by nebylo úplně dobré je na MM/MC přenoskách pouštět. Teoreticky se nic stát nemá, ale podle odborníků může takový hrot v drážce po krystalce plavat a eventuálně se poškodit. Nehledě na to, že ty desky budou "neposlouchatelné"...
Díky za vyčerpávající info, snad si ten příspěvek raději uložím, určitě ho budu muset přečíst víckrát :)
Já se právě rozhoduji mezi "vím že mi zbudou nějaké desky po prarodíčích, nebudu se jich zbavovat a tak bych si je aspoň na něčem pustil" a "když už budu mít ty desky, proč si časem nedopřát nějakou lepší techniku a nezkombinovat to s televizí".
Na obraz si sice nemohu stěžovat, ale bohužel také nejsem občan té kategorie, abych mohl sypat peníze z kapsy, jak se mi zachce :( Roli určitě hrají.
To jak píšete - koupit nejprve AVR a třeba jen stereo bedny - asi není vůbec špatný nápad. Ten AVR se neztratí a bedny mohu časem dokupovat dle chuti a finančních možností.
Díky za info o té velikosti repro, myslel jsem že čím větší, "tím víc addidas" :)
No mám o čem přemýšlet ...
Sestava s gramofonem má dvě cesty a začnu od toho nejjednoduššího - když by byl soundbar, pak by byl zapojen způsobem, který popsal štěpán a gramofon by byl samostatný, velmi pravděpodobně v nějaké allinone variantě, dnes hodně oblíbené. Má to ale jedno velké ale...
Tohle zapojení by bylo čistě pro účely poslechu stařičkých desek po dědovi a tátovi tak, aby si užil člověk pocitu analogu a nostalgie, rozhodně se ovšem nehodí na draze investované vinyly.
Jednak je to zvukově lowend a pak tyhle gramofony mají zpravidla krystalkovou přenosku, která ničí (ano, doslova fyzicky poškozuje) desku již po několika přehráních v řádech jednotek.
Pokud už člověk chce výhledově investovat do desek, nebo už nakupuje, respektive zdědí dobře a hlavně "hifisticky" opečovávanou spírku, pak musí jít do hifistické sestavy. Tak mi už příjde škoda nevyužít zesilovače jako součást ozvučení filmů, ať už by to byl čistě stereo zesilovač, nebo AV přijímač. Rozdíly jsou dnes již minimální, oba druhy disponují alespoň nějakým druhem digitálního vstupu.
Největší rozdíl je v tom, že zatímco AV přijímač je z většiny digitální mašinka (apropo - soundbar taky, proto se ho nedá pro gramofon využít), ten stereo velmi často nabízí jen digitální obvod pro příjem několika vstupů a jeho převod do analogové podoby a jinak nabízí převážně analogové řešení. Ten stereo zesilovač si bude víc zakládat na čistotě a kvalitě zvuku, ovšem citelně na úkor výbavy, kterou ocení v pravdě i ti hifisti (byť si to málokdy dokážou připustit).
Pro běžného smrtelníka je pak hlavním rozhodujícím faktorem, k čemu víc inklinuje - k jednoduché muzikálnosti, nebo techničtějšímu a výbavou bohatšího multikanálu.
Když se ještě vrátím ke gramofonu - u nej "nestačí" koupit gramofon a k něčemu jej připojit. To je jen výchozí bod. Budu realista a budu předpokládat, že za to nedáte majlant a budete se poohlížet po nějakém stroji do maximálně střední třídy. K těm jsou zpravidla dodávané i phono přenosky. Ta je pro zvuk nesmírně důležitá, vlastně ona sama zvuk dělá. Samotný "gramofon" má funkci pouze tu, aby roztočil desku do maximálně rovnomerných otáček, minimalizoval otřesy a záchvěvy a umožnil operátorovi nastavit ideální tlak hrotu přenosky k desce. Toť vše, zbytek má na starosti přenoska.
ALe jak jsem řekl, v mainstreamu a těchto cenových relacích se většinou kupuje gramofon i s přenoskou. A u ní je důležité vědět, o jaký druh jde. Nyní už vynecháme krystalku a zbydou nám dva základní druhy - MM (hrot rozechvívá magnet) a MC (hrot hýbe s cívkou). Obecně (ale ne striktně) lze říct, že MM je méně náročné (dodává větší elektrický proud, čili i silnější signál) a zároveň levnější druh, zatímco MC je po všech stránkách náročnější a o to dražší. Ale samozřejmně i citlivější, čili v hi-endu nekompromisně oblíbenější.
Moc moc bych se divil, kdyby u mainsteramu dodávali gramofony s přibalenou přenoskou typu MC - zpravidla tam bude MM typ. A to je důležité vědět. Protože samotný gramofon nemůžete připojit napřímo k jednomu z analogových vstupů zesilovače. V řetězci musí být zahrnut i phono předzesilovač a ten musí odpovídat přenosce.
Vyšší řady AV přijímačů a zpravidla velká část stereozesilovačů nabízí přímo vstup, kterému v samotném stroji předchází právě onen předzesilovač. Prakticky bez vyjímky jde o MM typ (jak jinak), pozná se i tím, že musí mít i zdířku na uzemnění (čili ke klasickým dvoum cinchům je ještě jedna šroubovací svorka). Pak odpadá nákup další krabičky.
Jinak k repru - podle vlastních zkušeností nejde ani tak o velikost poslechového prostoru, jako spíš o jeho dispozičním uspořádání. Multikanál, alespoň v takovém stavu, aby dobře hrál, bohužel vyžadoje specifické rozmístění beden a to je málokdy kompatibilní s tím z běžného života.
Hlasitostí bych se nebál, je ovšem potřeba právě tohle započítat do kalkulací. Protože spousta reprosoustav hraje výborně, ale až od určité hlasitosti. Obecně lze říct, že čím větší bedna je, tím musí hrát hlasitěji, aby předvedla, co umí. Ne v tom smyslu, že umí hrát tak nahlas, ale naopak že hraje tak dobře teprve až hraje nahlas. Takže bych se repra nebál, ale určitě to do malých prostorů chce spíš malé repro (prosím, teď si neplést s chrastítky k PC za dvě stovky). Regálovky jsou pro tyhle účely přímo zaměřené. Samozřejmně se najde i řada sloupů, které jsou primárně určeny do malých prostor, ale ty jsou převážně koncipovány, aby zastoupily i woofer.
A tady bych se ještě na chvíli zastavil - největší rušivý element jsou právě basy. Pokud je možno je nějak reguloval, ušetříte si hromadu sousedckých hádek tím, že třeba celou sestavu necháte hrát na přijatelné hlasitosti, ale basy stáhnete na minimum. Samozřejmně záleží, ve kterém patře bydlíte a jestli poslechový prostor nesousedí přímo s ložnicí, nebo dětským pokojem souseda. Ale samotný multikanál se opravdu nerovná vybíjení okenních tabulí...
Nakonec rada? To fakt ne, soundbar Vám určitě rozmlouvat nechci, ale stejně jako Štěpán můžu potvrdit, že "klasická" sestava je cesta lepšího a plnohodnotnějšího zážitku. Soundbar není špatná věc pro lidi, kteří hledají především zlepšení audia u televizí, které v dnešní době zvukově těžce ztrádají, ale rozhodně nejsou audiofilové.
Vás tak nějak nedokážu zařadit, ale i s ohledem na to, že jste účastníkem tohohle fora a obrazově asi nejedete druhou ligu, si myslím, že "šidítka" v podobě soundbarů bych ani moc neřešil.
HT má krásu v tom, že je v zásadě modulární, takže cesta může být i ta, že koupíte AV příjímač (s phono vstupem/předzesilovačem uvnitř s vyhlídkou do budoucna) a k tomu vhodné repro, třeba jen ty regálovky bez wooferu. Zvukově to bude sto a jedna (oproti TV), budete mít možnost rozšířit sestavu v budoucnu (ať už na 5.0, 5.1, nebo sestavu doplnit gramofonem) a zapojení se bát určitě nemusíte. Prostorově je stereo pořád brnkačka a propojení kabelů je taky easy. :)
Jojo, i ta provinilost může zčásti za to, že uvažuji "jen" o soundbaru ... :)
Sám mám aparaturu v bytu, rozhodně to smysl má - a věřte mi, že nemáte tak stísněné podmínky jako my v obýváku :D. S kvalitním zvukem ale člověk pozná, že ho není nutno ohulit, aby si ho užil :). Nicméně rozumím vám, občas se také cítím trochu provinile :D
Ten SJ9 jsem jednou slyšel na prodejně a právě mě překvapilo, jak to na soundbar to hrálo slušně.
S 5.1 bednami mám zkušenosti od příbuzných, vím že to hraje pěkně i ze zadu, ale právě nevím, zda je to do stísněných podmínek bytu ideální.
Ale nakonec asi bude absence dts:x hlavní argument proti té sj9. Byť tedy sám nevím, zda to má smysl řešit (atmos a dts), když to stejně v bytě nikdy pořádně neohulím (aniž bych začal sousedskou válku)
Také je možné pro začátek pořídit třeba jen stereo (dva sloupy), nebo 2.1 (dvakrát regál + subwoofer). Ona ta instalace není technicky moc náročná, kdyžtak tu poradíme, nebo vám napoví prodejce. Doporučuji si nejdříve poslechnout, co může ten soundbar zvukově vůbec nabídnout, případně jak oproti němu zní kombinace AVR+beden.
Ale aby to neznělo, že vás od SB odrazuji, to nechci. Ono to je nakonec vždy o osobních preferencích. Jen doporučuji alternativy nejen zvážit, ale i si je vyzkoušet ;)
Dík za info, asi si to ještě nechám projít hlavou.
Také mám trochu obavu, že pokud koupím AVR a pak budu kupovat repro, tak to bude poměrně náročné na instalaci (pro laika - kolik a jakých repro, kam...).
Ten vynil je pořád takové možná, sám ještě nevím zda ano či ne.
Pokud počítáte s vinylem, přijde mi škoda řešit zvuk přes soundbar. Asi větší, než u playbacku filmů.
Kupovat pak soundbar a mít ho zapojený přes AVR je trochu overkill. A mám pocit, že vinyl do soundbaru dost možná ani nezapojíte.
AVR je sice takový centrální hub AV techniky, ale zároveň má fungovat jako zesilovač pro repro. Je trochu škoda používat ho pouze jako HDMI rozbočovač. Když už AVR, tak pořádné bedny. Je mi jasné, že to neřeší váš problém s místem, ale rozhodně budete mít lepší zvuk, což oceníte právě u té hudby - ale u filmu taky.
Soundbar má pouze jeden HDMI vstup, protože výstup má ARC. Tzn. počítá se s tím, že jako rozbočovač bude fungovat televize - do ní budou zapojena všechna zařízení a přes ARC půjde zvuk z televize do soundbaru.
DTS:X vám chybět bude. Např. všechny tituly Universalu mají výhradně tento formát
DV by měl umět propustit i receiver. Ale to je imo ideální řešit následnou konfigurací:
Zapojení: Přehrávač má dva HDMI výstupy, jeden pro zvuk, jeden pro obraz. Obrazovou složku pošlete rovnou do TV, zvukovou do AVR/soundbaru. Výstup ze soundbaru bude také zapojený do TV (na obou stranách musí být HDMI s ARC, většinou to bývá první port) a všechna ostatní zařízení (STB, SAT, atp.) budou zapojena také do TV, která pak zvuk posílá přes ARC v HDMI do soundbaru.
Zdravím, začínám přemýšlet o nějakém lepším ozvučení (momentálně jedu z tv repro, také techniku nakupuji postupně) a potřeboval bych poradit (kdyžtak příspěvek přesuňte do poradny, pokud je to tu špatně).
Momentálně mám player a televizi, player možná v budoucnu obměním za nějaký s DV. Abych to měl ještě komplikovanější, hypoteticky počítám v budoucnu s gramofonem (na vinyly).
Ozvučení plánuji do bytových podmínek, nepotřebuji tedy nic, co bude řvát jako kráva, a nejspíš i oželím spoustu repro všude po místnosti.
Jak se mi to časem rozleželo v hlavě, tak mě napadl soundbar LG SJ9 (ten co se dává k w7). Vím, že soundbar není úplně ideální na 5.1 (tenhle je snad pouze 4.1), ale zas nemusím řešit kabely na milion bedniček a místo.
Problémem toho soundbaru je, že má omezený počet hdmi vstupů a vstupů obecně.
Nyní dotazy (pokud budou některé opravdu stupidní, tak se omlouvám, z hlediska audia jsem naprostý laik co slyší rozdíl mezi 2.0 a 5.1 a tím končí):
- Dá se můj požadavek na hodně vstupů řešit tak, že před ten soundbar zapojím nějaký AV reciever? Bude to vůbec fungovat? Nebo repro musí být zapojené přímo do AVR, jinak se s tím nevypořádá?
- Nebude mi v budoucnu chybět absence DTS:X ? Vůbec nemám představu, zda se to rozšíří, čí nikoliv. Myslím, že dnes ani všechny UHD blu raye nemají Atmos, natož DTS:x.
- Pokud půjde obraz s DV skrze reciever, musí i ten umět DV nebo stačí 4k HDR passthrough?
- Jak to celé zapojit? :D (co se zvukem, co jde z tv směrem do AVR, bude to fungovat přes hdmi?)
Vím, že soundbarem díru do světa neudělám, ale jak říkám, je to do bytu, spíše chci aby to hrálo obstojně, nemusí to být nic, z čeho si sednu na zadek.
Budu rád za jakékoliv názory či náměty, jak misi vyřešit lépe :)
hondza: Naprosto výborný byl Atmos Sullyho. Best Atmos, co jsem slyšel ale byl Revenant, který na (UHD)BD Atmos nemá. Soudím čistě z kina...
Jasny chapu. Tve recenze UHD ctu, je to vzdy pekne pocteni. ;-)
Ja jsem taky toho nazoru, ze je to DA spis takove pekne dokresleni a spojeni stavajicich reproduktoru nez uplne plnohodnotny dalsi rozmer, ikdyz nekdy to tak opravdu zni a mile to prekvapi. Ale budu se stehovat do noveho, kde bude vetsi prostor si s rozestavenim reproduktoru pohrat. DA s odrazem od stropu neni tak vyrazny posun jako treba ze sterea na 5.1 ale vyznam to urcize ma...;-)
Jo tak .... to už bych se u těch profilů asi opravdu zbláznil, soráč, to nepůjde :D ... navíc to nejsou ani minirecenze, je to jen info o masteru a případné citace recenzí ze zahraničí. Každopádně přidávat k tomu ještě citace o zvuku, to už je opravdu nad moje síly :D
Jinak mě nejlíp zatim zněla Velká čínská zeď. Teda jako Atmos, ne jako best stopa. Zkoušel jsem asi deset věcí, co jsem tu kde našel. Z ničeho jsem vyloženě nebyl paf, že bych si říkal "tyjo, tomu ten atmos fakt přidal". Většinou je to jen o rozšíření zvukové kulisy. ... teda alespoň to tak vnímám já osobně. Ale Ještě si taky budu muset pohrát s umístěním, mám teď ty Atmos moduly blízko ke stropu, třeba to bude lepší, až je budu mít postavený na bednách.
Ja myslel do tech kratickych co jsou po rozkliknuti kazdeho UHD filmu na eshopu ;-)
Me zkusenosti jsou prozatim jen a jen pozitivni. Mel jsem, kvuli nedostatutku volneho casu, moznost vyzkouset jen Dolby Atmos demo disk, ktery zni famozne a pak dva posledni dily GoT, Nezlomneho, Americkeho snipera a to je prozatim asi vse. Ze vseho jsem byl celkem nadsen, ale nejvice z uvodnich cca 20 minut Nezlomneho. Tam mi prisel ten prinos dalsiho zvukoveho rozmeru nejznatelnejsi. Co by jsi mi ty doporucil na klasickem Blu-ray (jeste nemam UHD tv) v Dolby Atmos? Co se nejvice libilo tobe?
Jinak pro upresneni na cem posloucham tak receiver je novinka pro rok 2017 od Onkya TX-NR676, reproduktory jsou Jamo 608HCS a k tomu na DA Jamo ATM50
Od doby, co ho mám, o něm v recenzích píšu :)
Tak sem s nějakými dojmy!
Zdravim, jen mensi dotaz?! Neslo by k tem kratickejm recenzim u kazdeho filmu na UHD psat i jak si na tom stoji zvuk v puvodnim zneni v Dolby Atmos, nebo DTS:X? Poridil jsem si nove repro a receiver a na Dolby Atmos momentalne dost ujizdim...;-)
Pro Dolby Vision je potřeba komplet řetězec, tzn. Obsah, Player, Zobrazovač. Když jeden kus v řetězci DV nemá, zbude HDR-10. To je povinný ;).
Tzn. zjednodušeně vzato je na disku materiál v HDR-10 a v případě, že je tu navíc DV, tak DV je ve formě dodatečných metadat. V případě, že něco DV neumí, ty metadata prostě ignoruje ;)
Diky Karle za reakce, me samotna instalace Dolby Atmos teprve ceka, tak jsem zvedavej jak nakonec budu v domacich podminkach spokojen. Chtel bych i koupit nejaky Dolby Atmos demo disk abych sestavu poradne otestoval...a jeste dotaz na Stepana. Kdyz budu mit film s Dolby Vision ale tv, nebo prehravac ho nebude podporovat tak se zobrazi jen jako HDR10 nebo cely efekt vymizi, nebo dokonce nepujde prehrat? Jsem z toho furt trochu ,,zmatenej". Diky
Na vlastní uši jsem "domácí" Atmos slyšel jen jednou a to demo v nedomácích podmínkách. Na druhou stranu jsem ale hodně lustroval recenze a dojmy na netu, tak to tu zkusím trochu sesumírovat...
Většina tíhy pro kvalitní prezentaci leží na třech faktorech a to dle relevance přesně v tomhle pořadí - na vlastním mixu, na prostředí (a uspořádání, zvlášť při použití odrazů) a nakonec na vlastní technice.
Mix je jasný. Sám jsem slyšel prakticky jen ty znělky a byly velmi přesvědčivé i v onom "domácím" prostředí. Neb ovšem "projevuju zájem" o Atmos mix dlouhodobě, byť v plnohodnotném kině jsem slyšel toho poměrně spoustu. A rozdíly v mixech jsou tam stejně běžné jako u 5.1/7.1 sestřiček. Takže jednou je Atmos spíš na okrasu, podruhé se využívá až do dna.
Nevím přesně, co jsi Štěpáne všechno už doma slyšel, ale právě tridimensionalita se nejvíc projeví v těch "pohybových" efektech, či v efektu samostatně umístěném v prostoru a těch bývá v některých mixech zatraceně málo.
Asi nejdůležitější, alespoň co do možnosti ovlivnit výsledek, je poslechový prostor. Neboť se bavíme asi jen čistě o odrazech, tak pak vše vysloveně stojí na umístění sloupů s odrazovými bedýnkami. V úzké místrosti totiž dochází u odrazů k tomu, že nedojde jen k odrazu od stropu, ale i od boční stěny, což je samozřejmě nežádoucí. Stejně tak je důležité nasměrovat přední repro (a s nimi i odraz) přímo na vytyčené poslechové místo. Většina těch odzazů míří poměrně kolmo vzhůru, takže je žádoucí sedět "blíž" k repru. Čím vyšší strop, tím hůř, u velmi nízkého stropu naopak nedojde ke správnému odrazu. No a nakonec je samozřejmě žádoucí dodržet všechny stanovy Dolbyho a jeho rozmístění repra, neboť i v čistě horizontální rovině se projevují benefity objektového audia.
Ne nadarmo je "přímé" řešení mnohem žádanější. Zvuk se šíří ve vlnách a čím dál od zdroje, tím širší ta vlna je. U odrazu se samozřejmě celá délka prakticky zdvojnásobí a pokud je vysoký strop, tak se ještě víc neúměrně natáhne. Pak už ale nedostáváte lokalizované místo, ale spíš velkou zónu, která je možná fajn právě na to rozšíření atmosféry, ale nikoli na vlastní tridimensionalitu. Samozřejmě záleží zvuk od zvuku - čím vyšší frekvence, tím užší kužel a tím pádem i výraznější lokalizace. Pokud tedy instalujete odrazivý Atmos do vysoké a úzké místnosti, stálo by zauvažovat o podhledu, nebo celkové změně uspořádání pokoje.
Většina reakcí se shoduje s dojmem Štěpána - že se spíš než o "plnohodnotný" trojrozměrný zvuk jedná o 2.5D zvuk. Atmosféra vás opravdu obklopí, některé výrazné efekty k tomu nejlépe uzpůsobených mile překvapí, ale výsledek nikdy nebude srovnatelný právě s "přímými" instalacemi, které ovšem taktéž musí "dodržovat" kvanta pravidel, aby bylo dosaženo téměř stovnatelného výsledku jako v kamenných kinech - takže vlastní lepší technika celku určitě taky pomůže, ale není samospásná (pro Atmos efekt, nebavíme se teď o dalších kvalitách).
Jop. Je to neskutečně komplikovaný i pro lidi, který tomu rozuměj. Což je průšvih, protože prodejci se mezi ně neřaděj :/