Jak vybrat OLED televizi, aneb skupinová terapie a dechová cvičení
6.12.2019
Hned na začátku bych rád případný čtenáře upozornil na fakt, že ačkoliv jsem se o A/V techniku odjakživa zajímal, zůstávám pořád poučeným laikem, a k tomu, co tu napíšu, je potřeba i tak přistupovat. Cejtím ale potřebu se z toho vypsat, podělit se a třeba i malinko pomoct. :-)
Problematiku Ultra HD a všeho dění okolo sleduju zatím jen zpovzdálí, poslední dva roky trochu intenzivnějc. Nasávám informace o všem souvisejícím, snažím se orientovat v nejrůznější technice, která doufám jednou bude součástí řetězce UHD zařízení nezbytných pro nerušený domácí rochnění. Všechno bylo zdánlivě v pořádku do doby, než jsem začal vybírat novou televizi. Ano, i ke mně do obýváku má vstoupit UHDTV, nebo chcete-li nepřesně 4K.
Že moje nová telka bude OLED jsem vyřešil poměrně rychle a nebudu Vás zdržovat vyprávěním a zdůvodňováním, proč zrovna tato technologie, fanoušci LCD tohle vlákno beztak pravděpodobně číst nebudou a Vy ostatní v tom přeci máte jasno. :-)
Současná nabídka OLED televizí je na první pohled poměrně pestrá. Když ale přijde na věc, zjistíte, že vybrat tu „správnou“ není vůbec nic jednoduchýho, ba právě naopak. Nejdřív se začnete prokousávat hromadama marketingových „keců o ničem“ abyste došli k závěru, že čím víc pruhů, tím víc adidas. Tudy cesta nevede, řekl jsem si, a zkusil jsem všechny OLEDy z těch pruhovaných tepláků svlíknout a postavit vedle sebe jenom v trenýrkách. Byl čas sám sobě nastavit kritéria, podle kterých budu já, jakožto obyčejný koncák, vybírat, a který jsou pro mě důležitý, nebo si alespoň myslím, že jsou důležitý. Jedním z prvních faktorů, který bude řešit asi každej, je cena. Nastavil jsem strop na 70 tis.
Protože jsem staršího data výroby a nejsem hračička (mobily, apky a streamování videa jdou zcela mimo mě), odpadl mi možná největší problém (pro někoho ovšem zásadní), a to nějak hloubějc řešit operační systém a dostupnost aplikací, stejně tak distribuce VOD (Netflix, HBO, Hulu, Amazon Prime, Disney+, atd), což ale asi nebude napříč různýma OS problém. Pařan taky nejsem, hru jsem hrál naposledy někdy z kraje novýho tisíciletí. Zvuk chci řešit externě, to bych měl další kritérium vyřešený. Dospěl jsem tedy k závěru, že jediný, podle čeho budu vybírat, je obraz. To by mohlo být „easy“. No, nebylo.
Problém začal v okamžiku, kdy jsem začal studovat technický parametry současných OLEDů. Co který znamenaj, který z nich jsou důležitý a podstatný, a který vypadaj důležitě jen na papíře, ale který netrénovaný a nekalibrovaný oko stejně v životě neodhalí nebo neocení, a to možná ani kdyby stály různý TV zapnutý se stejným obrazem vedle sebe. Tady nastal čas vyrazit se na ně podívat osobně, protože papír snese všecko.
Objel jsem všelijaký kamenný obchody a podíval se na to, jak málo OLEDy svítěj při osvětlený místnosti (a že obchody svítěj fakt hodně), poměrně častej argument kritiků OLED technologie. No a taky jsem navštívil asi tři lidi, u kterých jsem si vychutnal obraz ve zhasnutý místnosti za tmy. Jestli to nějakej „OLED hejtr“ dočetl až sem, tak ho musím zklamat. OLED i při denním světle a osvětlený místnosti září naprosto dostatečně, neměl jsem ani náznakem pocit, že je něco slabý. Za tmy není co dodat, s HDR je to pro nováčky jaw-dropping záležitost. Proč to ale celý píšu. Při osobním setkání s většinou na trhu dostupných OLEDů jsem totiž zjistil, že jsou pro mě jako obyčejnýho diváka všechny naprosto parádní, co se obrazu týká. Prostě famózní! Jak tam mám poznat rozdíly, pro Boha? Co teď? Ve výběru začínám mít čím dál větší hokej, frustrace narůstá. Takže zpátky k papírovejm hodnotám, nebo se nikam neposunu.
Protože mám rád srovnávací tabulky, musel jsem si pro vlastní potřebu jednu vytvořit. Budu tam dávat to málo, co jsem si určil jako zásadní kritéria pro výběr, s přihlédnutím k mýmu rozpočtu (max. 70 tis.) a velikosti TV, kterou chci (65“, ceny v tabulce platí pro 65" velikosti). Takže je tam značka, modelový rok (tam jsem to skrouhnul jen na poslední dva roky), průměrná cena a nejnižší cena, za kterou se kdy ten daný model, např. v akci, dal pořídit. To bysme měli první čtyři sloupečky. Pak následuje operační systém, verze HDMI a jaké umí TV zpracovat a zobrazit HDR vrstvy. No a protože jsem si pustil všechny dostupný recenze OLEDů z let 2018 a 2019 od Vincenta Teoha (nebo jak se to kurňa skloňuje?), usoudil jsem, že jedno ze zásadních kritérií bude to, jak umí telka svítit při HDR. Protože Ultra HD je o HDR především, že jo? :-) Takže další sloupek, kolik kandelů na čtvereční metr umí obrazovka usvítit. Další dva sloupky, tedy pokrytí barevnýho prostoru DCI P3, resp. Rec.2020, jsou tam více méně pro zajímavost. Následuje verze ARC (audio return channel) na HDMI, typ čipu, kterej ten celej cirkus dává dokupy, něco málo ke zvuku a pro ty, který řešej novou telku komplexně a předem, tedy včetně uchycení na zeď, jsem tam doplnil i rozteče šroubů podle normy VESA.
K jednotlivým údajům v tabulce, zleva doprava:
Začnu u verze HDMI. Ke sledování filmů vybavených jakýmkoliv HDR nám podle mě úplně v klidu stačí HDMI 2.0, který mají všechny zohledněné modely 2018 a 2019. HDMI 2.0 umí propustit maximálně 4K při 60 Hz, ale takovou snímkovou frekvenci má jen minimum filmů na ultraHD bluray (a kdo ví jestli), většina filmů z bluray jede standardně při 24 snímcích za vteřinu. Při streamování nebo přehrávání videa z externího zdroje (např. h264 nebo h265 v MKV kontejneru, případně MP4 apod.) tak patrně narazíte maximálně na 4K video s 50 nebo 60 fps, což je maximum z běžných spotřebitelských kamer typu GoPRO, apod. Zpozornit by ale měli pařani, kteří v příštích letech plánujou pořízení nový generace herních konzolí, který budou nabízet výstup ve 4K při 120 Hz (mimořádně vysoké FPS). Tento signál je schopné přenést pouze HDMI ve specifikaci 2.1, které nabízí u letošních modelů (2019) jen LG.
Pořádný HDR je základ, bez debaty. Všechny modely, který mi spadly do výběru, mají vedle povinného HDR10 taky Dolby Vision (DV). Nakonec jsem z výběru musel vyhodit Philips OLED903 (2018), který jako jediný DV neuměl. Ohledně HDR10+ bych zmínil snad jen to, že je to dítko Panasonicu a Samsungu, kteří původně nechtěli platit licenci společnosti Dolby a tak si vyvinuli vlastní prémiovou nadstavbu HDR, ale nakonec stejně usoudili, že DV musej nabízet taky (kdyžtak mě v tomhle opravte). HDR10+ umějí jen telky Panasonicu a z mě neznámýho důvodu i letošní Philipsy. Ostatní značky celé HDR10+ pochopitelně ignorují. Upřímně, moc jsem nepochopil, jak celé HDR10+ funguje, podle mě to není jasně definovaný a jedná se rádobychytrej algoritmus, který si některé věci „domýšlí“ a cucá z prstu. Odborníci mi to ale určitě rádi vysvětlí.
HDR jasové špičky. Hodně zjednodušeně je to údaj, který mi má napovědět, jak hodně zvládne TV svítit (za určitých okolností). HDR jakožto hlavní deviza celého UHD je založeno hlavně na kontrastu. O černé nemá smysl se bavit, ta je u OLEDu absolutní (bod zobrazující černou je zhasnutý). O to víc mi přišla důležitá svítivost, která se někdy udává v nitech a někdy v cd/m2 (kandela na metr čtvereční). Na internetech jsem se dočet, že 1 nit = 1 cd/m2, tak tomu musím věřit. :-) U OLEDů bylo doteď cokoliv nad 700 cd/m2 výborná hodnota, takže jsem to zvýraznil. Jasně, Panasonic GZ2000 snad jako jediný umí 1000 nitů, ale to je uplně jiná liga a odpovídá tomu i cenovka (100 tis. za 65“). Abych to celý hodil do kontextu, tak HDR10, povinný HDR základ všech UHD bluray disků má jasové rozmezí 0-1000 nitů (při 10-bitové barevné hloubce), naproti tomu Dolby Vision má rozsah až 4000 nitů (při 12-bitové barevné hloubce, v současnosti ale DV jede "jen" na 10-bitových obrazovkách), a do budoucna je DV připravený až na 10 000 nitů. Podle mě nám už těch 4000 nitů spolehlivě vypálí oči a nebude se na to dát koukat. :-) Honbou za co největší svítivostí bych se ale netrápil. HDR je podle mě hlavně o stínech, ne o tom, jak hodně umí telka pražit highlighty. O stínech a jak to ovlivňuje hloubku obrazu si někdy popovídejte třeba s nějakým fotografem, uvidíte, co Vám řekne.
Další dva údaje nemá smysl moc řešit, hodnoty barevnýho rozsahu DCI P3 a Rec.2020 jsou vesměs podobný a u všech modelů jsou naprosto v pořádku, je to vlastně současný maximum tzv. WCG (wide colour gamut neboli širokého barevného rozsahu). Takže u DCI P3 uvidíme plus minus 95-99%, což je odpovídající část celého Rec.2020, tedy asi 70-75% Rec.2020.
ARC, neboli zpětný audiokanál v rámci jednoho HDMI kabelu. Tohle jsem chápal vždycky tak, že dřív měly telky HDMI jen jako vstupy, tedy že se do nich přivedlo video (spolu s audiem) a TV zobrazila obraz a do svých integrovaných repráků poslala zvuk. Když jsem potřeboval vícekanálový zvuk (hlavně ten víc než 2.0) poslat do zesilovače a na pořádný bedny, musel jsem si pomoct dalším kabelem, nejčastějc asi optikou. Později se ale začal objevovat HDMI ARC, který ze vstupu „udělalo“ obousměrný kanál a odpadla nutnost dalšího kabelu pro výstup audia z TV. ARC umí kromě 2.0 sterea i komprimované 5.1 DD a 5.1 DTS, s limitem 1 Mb/s. Nekomprimované zvuky prej neumí. Nedávno vznikl eARC (enhanced audio return channel), který umí kromě nekomprimovaných vícekanálů i moderní prostorové formáty Atmos a DTS:X s brutálním datovým tokem až 37 Mb/s. eARC není vázaný na HDMI2.1, jak se někdy mylně uvádí. Mívají ho ale jen top modely.
Budu to uzavírat, protože ostatní technický aspekty a recenzovaný hodnoty nejsem schopnej vyhodnotit, postřehnout, rozpoznat, pochopit, a nebo jsou to pro mě abstraktní pojmy. Ačkoliv jsem po několika měsících nakonec jednoho favorita vybral (nechám si ho s dovolením pro sebe), přeci jen pořád někde hlodá ten pověstnej červík, jestli jsem vybral dobře.
Na závěr chci všechny ty, kdo se s výběrem OLEDu cítí podobně ztracený jako já, uklidnit zjištěním, že i když nakonec vybereme jakejkoliv model, ve všech případech dostaneme špičkovou techniku s perfektním obrazovým podáním. Na ostatní „fíčury“ si ovšem netroufám.
Těším se na nějakou diskuzi. Mějte se fajn!
Vodouch
Tak jsem s napětím očekával s čím letos vyjede Pán a Sonic a Z95A se stane nejspíš nástupcem mé GZ1500, kterou jsem před lety pořídil i díky super rozboru páně Vodoucha. Těším se na MLA panel, HDMI 2.1 s VRR, Gamer Mode, nativní Chromecast a další. Trochu mě ale děsí loučení s MyHomeScreen, který mi za ty roky přirostl k srdci a při obsluze jiných OLED TV dostupných na našem trhu si jej cením ještě víc. Ale snad nebude tak zle :)
real cinema zapnout. je to psané na flatpanelshd a rtings
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b8-oled/settings
Zeptám se tady, protože dozvědět se něco relevantního na FCB je nadlidskej výkon. "24p sync" je běžný u všech OLEDů? Např. Sony AG8 (na obr.) to má jako nastavitelný režim u Cinema Home módu, kde se předpokládá, že budu TV krmit signálem z BD, tedy v naprosté většině 24p.
Děkuju oběma za názory a zkušenosti. Vypalování obrazovky řešilo už kdysi s nástupem plazem, který pravděpodobně proti vypalování ani neměly tak dokonalé ochrany, jako dnešní OLEDy (např. pixel shifting, logo dimming, atd.). Tady ale můžu přispět vlastní zkušeností, jak jsem už naznačil v jednom z příspěvků vejš. Doma mám už bezmála 10 let plazmu Panasonic VIERA TX-P42UT50E a při běžným provozu se smíšeným obsahem (zprávy, telka, filmy, a to v podobným poměru) např. 4 - 5 hodin denně se nic dramatickýho nekonalo. První náznaky trvalýho vypálení (loga ČT) se začaly objevovat až letos, tedy po devíti letech, a je to patrný jen hodně málo, vyloženě se na to musím na jednolitý barevné ploše soustředit, abych to viděl. Na pohyblivým obrazu není nic vidět. Dovolím si napsat, že vypalování u OLEDů je přifouknutej problém. Jsem na to sám zvědavej, ale neděsím se toho, a to hlavně s přihlédnutím k morální životnosti TV a přirozeným upgradu domácí techniky (jinými slovy nečekám, že doma budu mít stejnou telku 10 a více let :-) ).
O existenci dlouhodobých testů (Rtings), kdy několiv TV jede zapnutých s různýma typama televizních pořadů už přes 9000 hodin (což odpovídá 5 letům při 5 hodinách denně), asi víte. Narozdíl od extrémních zátěžovejch testů (tamtéž), kdy na obrazovkách jely testovací patterny s extrémníma hodnotama jasu, je aspoň tady použitej model z "reálnýho" života. Pro zajímavost dávám odkaz (poslední update z 05/2019): https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Jsem na tom prakticky stejně jako Honza, tvrdý odpojení jen při dovolený nebo bouřce.
Permanentní vypalování se mě naštěstí netýká. Já na TV krom toho hokeje nekoukám vůbec, přítelkyně většinou jede ve smyčce Přátele na Netflixu, takže tam taky nic nehrozí. Rozdílný stárnutí (třeba díky pruhům) zatím nepozoruju, na filmy přitom koukáme cirka třikrát až pětkrát týdně. Já popravdě krom nějakejch extrémů (tj. fotek na internetu z elektra nebo od někoho, kdo se k tomu zjevně choval jako debil :D) vlastně vypálenou OLED ještě ani neviděl.
Ale to platilo i o plazmě. Stejnej mýtus, kterej se týkal jen extrémů ...
TV vypínám jen pomocí DO. Úplné odpojení (vytažení ze zásuvky) provádím buď když jedu na delší dobu pryč (řekněme na více než týden), nebo když v letním období předpověď počasí obsahuje nebezpečí silných bouřek. To vytahuju i ethernetový kabel z PC…
Vypálení obrazovky se neobávám – hraní her ani běžný provoz PC na TV neprovozuji a četnost sledování TV je u mě dost malá (někdy ji nezapnu i několik dní). A proti možné dočasné retenci obrazu mám zapnutý automatický "obnovovač pixelů", jak to nazývá LG, kdy v případě více jak čtyřhodinového nepřetržitého provozu TV po vypnutí zahájí "obnovovač pixelů". A pokud by byl výpadek proudu právě při tomto procesu, TV prý sama upozorní, když "má pocit", že by měl proběhnout "obnovovač pixelů". Zatím jsem na to nenarazil – na mé zánovní TV jsem ještě "nejel durch" žádný seriál :) Ale v brzké době mě snad čeká GOT (pokud vyjde 8. řada ve viva balení).
Potlačování log nebo statických prvků mám vypnuté - vybrané kanály ČT, které jediné sleduji z pozemního vysílání, mají podle mě logo dostatečně průhledné.
To video od Panafana je fakt na epileptickej záchvat, ale chápu, že tenhle typ demo obrazu je extrém a neříká nic o běžným použití ambilightu.
Jinak "život s C8 a manželkou" je fakt vtipný. :-)
Rád bych otevřel "oblíbenou" diskuzi ohledně vypalování obrazu. Ale nejdřív bych se rád majitelů OLEDu zeptal, jak, a jestli vůbec, řešíte napájení TV s použitím záložních zdrojů, tzv. UPS. Ono to tak trochu souvisí s "údržbou" TV, resp. jejich občasnými automaticky spouštěnými "čistícími" cykly po vypnutí TV (automatická obnova pixelů kvůli dočasný retenci). A následně, jak vlastně přistupovat k vypínání a zapínání TV? Řešit, neřešit? Jde mi o běžný situace, kdy třeba omylem vypneš telku a chceš ji v zápětí hned zapnout. Nebo ji chceš zapnout třeba za 5-10 minut, kdy v pozadí probíhá zmíněný cyklus. A co se stane při výpadku proudu, pokud není na UPS zdroji? Někde jsem čet od nějakého člověka z nejmenovanýho elektra, že na krámech se to moc neřeší a kolikrát se to vypíná natvrdo, a tím neproběhne onen plánovaný cyklus. A že tím panely hodně trpí, resp. retence se dostavuje mnohem dřív. Rád bych diskuzi o retenci a vypalování pojal nějak komplexně, možná by to chtělo nějaký ucelený pohled na problematiku. Samozřejmě to řeší ohromný množství lidí jako jednu z prvních věcí, když se nadhodí téma OLED TV..
panafan: Tvůj popis vůbec neberu jako vychvalování či trumfování se, kdo má většího… Bral jsem ho jako obhajobu Panasonicu v těch nefér testech a srovnáních, což je úplně v pořádku. Tebou postnutý odkaz je fakt síla. Tohle nemaj ani v kině (teda doufám).
Štěpán Čermák: Ambilight možná opticky rozšíří obraz, ale za cenu zvýraznění okraje rámu TV, protože si ještě přisvěcujete oblast za TV. Ale na sledování ptákovin typu hokej a nedej bože fotbal, je to jedno a při sledování curlingu mi ambilight nechybí :) S tím ostrým jasem: když jsem poprvé sledoval film z UHD blu-ray v naprosté tmě a zkoušel měnit parametry obrazu a hrál si taky s jasem, šlo to nastavit až do opravdu nepříjemný intenzity, takže i má LG C8 má rezervu, kdybych potřeboval časem s jasem jít nahoru.
Trochu to odlehčím. Na fórech se dá dočíst ledasco a občas to i pobaví. Nedávno mě dostalo toto: odpověď nazvaná "Living with a C8 and a Wife" včetně dvou reakcí pod ní a pak ještě jedna reakce zde.
K tomu ambilightu: Na filmy samozřejmě ani za nic, ale na sledování televize - různejch ptákovin, zpráv, sportu, atp., si to dovedu představit jako fajn záležitost. Jak říká vodouch, je to o optickym rozšíření obrazu, navíc v temný místnosti to může přispět k míň nepříjemnýmu koukání, pokud je někdo citlivej na ostrej jas.
Já třeba mám na zadní stěně TV nalepenej LED pásek a při jedinejch dvou příležitostech, kdy sleduju televizi, to je při sledování hokeje a VELICE vzácnym sledování fotbalu, mám namapovaný pro různý scénáře různý doplnění světla - při fotbale zelený pozadí (světlo míří do bílé stěny za TV), při hokeji světle modý pozadí - a u obojího je koukání příjemnější na oči. Když je pak TV vypnutá, je světlo podle různých scén různě barevný a dozdobuje obývák. Ale při filmu samozřejmě musí bejt tma ;)
Ad ambilight: Někdo mi nedávno vysvětloval, že přínos ambilightu (pokud je decentně nastavený) má být v tom, že narušuje ostrý přechod kraje obrazu při světlých scénách a přidává jakousi formu periferního vidění, nebo možná spíš jakési optické rozšíření a narušení striktního orámovaní/konce obrazu, nebo jak bych to popsal. No nevím. Mě to teda taky rušilo, se přiznám.
Ad Philips obecně: Kromě ryze technickýho přístupu k výběru TV vstupuje do hry taky sympatie a třeba i letitá (dobrá) zkušenost s určitou značkou. Aspoň teda co se mě týče. Nemůžu se od toho oprostit, ať dělám co dělám. Je to něco, co se v diskuzi poměrně obtížně obhajuje, protože to má každej vnitřně nastavený trošku jinak. :-) Doma už nějakých 25 let točím v podstatě dvě značky. Začlo to Sony Trinitron u CRT, následovaly novější modely z rodiny Trinitron a první LCD panel, který jsem doma (chvilku) měl, byla Bravia. Pak už se u mě vystřídali jen dva Panáci (obě plazmy). Vždycky jsem byl přesvědčenej o tom, že jsou v oblasti spotřebitelských TV naprostá špička. Žiju s tím dodnes a pořád si to myslím, jakkoliv je to proti ostatním značkám nefér, protože jsem je neměl možnost pořádně vyzkoušet, a nedá se s tím argumentovat, protože myslet si znamená ... :-) No a právě až s příchodem OLEDů jsem poprvé byl ochotnej uvažovat o jiným výrobci (LG), ale tam to bylo spíš o ceně, to se přiznám hned.
Panafan: Díky za naprosto vyčerpávající popis situace (nejen) v Polsku. Chtěl bych podotknout, že Vincent pro mě není jediný zdroj informací a nepřekročitelná modla, to vůbec ne. Je to jen jeden ze zdrojů informací, a jak jste podotkli, je potřeba si zjišťovat info z více zdrojů a v delším časovým období, právě proto, aby se co nejvíc eliminovali tyhle "testy" na objednávku. Koneckonců, zkuste si do gůglu zadat jakýkoliv výrobek a k němu dopsat "test" nebo "recenze". Vypadnou na vás desítky mikrosajtů, který se tvářej jako recenzní weby, ale jejichž jediným cílem je nasměřovat vás buď přímo do nějakého obchodu, nebo aspoň k nějakému konkrétnímu modelu. Blind testy pro "prostý lid" uplně ignoruju, to je fakt peklo :-)
Začínám na Rtings (kteří ale nerecenzují Panasonic, protože se tam neprodávaj), pak to vezmu přes Flatpanelshd, a jakkoliv se to zdá divoký, tak pročítám i různý diskuzní fóra, kde se daj (i mezi těma nonsens hejtama) najít i rozumný zkušenosti uživatelů a věcný poznámky. Ze všeho tohodle se snažím udělat výstup a pak se vlastní hlavou rozhodnout (chápu, že je to těžký a spousta lidí to nezvládne, už třeba jen proto, že to nechtějí řešit tak do hloubky). V návaznosti závěru mýho původního postu, tedy že ve finále jsou všechny tyhle TV nadprůměrný, jsem se tuhle přistih, že výběr pak může ovlivnit i taková hovadina, jako je dálkovej ovladač. :-)
Jan Poruba: Výhodou novějších modelů je časnější aktualizace FW. Bugy se opravěj nejdřív pro novější modely, a pak se teprve dostane na starší brášky (a někdy ani to ne). Dva roky starý modely už podle mě ani nikdo neupdatuje (trocha nadsázky, ale kdo ví). :-) Ale máš pravdu v tom, že novější neznamená automaticky lepší (viz např. moje domněnka, že AG8 se zdá trochu horší než AF8).
Že jsou "internety" mocný medium samozřejmě platí, a jak v kladným, tak hlavně v záporným slova smyslu. Ale zas nejsem naivní, že recenzenti nevycházejí tu a tam vstříc investorovi (proto to ověřování z více zdrojů, jasan). Důležitý je se v určitej okamžik rozhodnout (a pak spálit všechny mosty :-) ), protože věčná honba za dokonalostí je cesa do ... (dosaďte podle svýho gusta).
Vodouch
Jan Poruba :
Díky za reakci i názory.
Ne, já opravdu nejsem ten, kdo se potřebuje ujistit, že má doma to nejlepší a za hodně peněz. V žádném případě to nemá být o vychvalování GZ2000 a doufám, že to není ani styl vyjádřování Kdo ho má většího ...
Vážně by mně mrzelo, kdyby to tak vyznělo a někdo to tak chápal, jelikož si myslím, že zrovna my už jsme tady poněkud rozumného věku a dokážeme psát bez emocí, vulgarit a k tématu.
Ale tohle byly shodou okolností dva zmanipulované "slepé" testy, kde se sešly právě tyto Top modely daných výrobců.
Mým záměrem bylo poukázat na stále větší manipulaci s lidmi, kteří (pro mě nepochopitelně) stále méně zapojují svou hlavu a jen slepě následují jako tupé ovce svého berana ...
A neboj, PANASONIC má taky "máslo na hlavě" ... Pro mne to jsou sice nepodstatné věci, ale chápu , že za ty peníze má GZ2000 i mnoho kritiků, kteří to vidí zcela jinak. Pro někoho je velký problém chýbějící HDMI 2.1 nebo nepřehrávání zvuku v DTS (byt´ vylepšenou verzi DTS-ES přehrává), jinému budou vadit některé konektory vyvedeny na zadní panel, další nepřekousne naprosto jednoduchý OS ... Prostě jak se říká, nic není dokonalé a ani nebude ...
Na druhou stranu, chtěl by někdo z vás doma tohle? Vhodné snad jen pro epileptiky nebo obrazové masochisty ...
https://www.youtube.com/watch?v=kyvbfEC1SVA
Co se týče ambilightu: nedokážu si představit, že bych si ke sledování filmu pustil tuhle "vychytávku", která jednak přidá do okolí světlo (ačkoliv pro sledování je žádoucí pravý opak) a pak způsobí, že člověk začne mnohem více vnímat okraj a tvar TV, místo aby sledoval film. Hodně lidí je asi zvyklá, že má okolí TV (a tím vlastně celou místnost) nějak osvícené, aby při konzumaci obrazu a zvuku mohli konzumovat i jídlo nebo dělat další věci. To ale nemá nic společného se sledováním filmu "jako v kině".
Philips musím také zkritizovat. Neznám jejich OLED TV, ale mám zkušenost s LCD TV a zde jednoznačně pokulhával operační systém - jeho "vlažné" reakce mě hodně vytáčely a i přehlednost a logičnost nebyla nijak na výši. Přehrávání mediálních souborů neoplývalo zrovna oslnivou podporou.
Dlouhou dobu (vlastně až do doby přechodu na UHD BD) jsem měl blu-ray přehrávač od Philipse. To kvůli tehdy velmi dobré podpoře přehrávání mediálního obsahu (potřeboval jsem přehrávat nejen originální placky, ale i všechen ten avi+mpeg+ts+mkv balast z pevného disku). Systém v přehrávači měl své mouchy, taky nereagoval svižně a občas se to zaseklo – hlavně ke konci své služby u mě - jako kdyby ten přístroj tušil, že jsem si to Oppo konečně objednal :)
panafan: Tvůj článek zní jako obhajoba Panasonicu GW2000. On ale obhajovat nepotřebuje. Je v tuto chvíli prostě nejlepším dostupným OLED zobrazovadlem díky tomu, že si Panasonic odebírá OLED panely od LG Display "dříve, než dojedou na konec výrobní linky" a naladí si řídicí systém panelu po svém – tak, aby podával lepší (prý viditelně) obrazové parametry než takto neupravené panely. Nemám důvod tomu nevěřit – je to skvělá cesta, jak se inteligentně odlišit v současném segmentu OLED TV na rozdíl od výše zmiňovaného ambilightu Philipse. Pro mě byl OLED od Panasonicu bohužel cenově mimo – v 55 palcích byl (je) 2x dražší. A i kdyby byl "nedaleko" mé cenové hranice, možná bych se zdráhal jej koupit díky mé nedobré zkušenosti se systémem a ovládáním u jejich LCD. Musel bych si ho vyzkoušet "naživo". Na druhou stranu, většinu věcí si člověk nastaví jen jednou a pak se ovládání TV smrskne jen na zapnutí, přepnutí na žádaný zdroj signálu.
S nepravdivými informacemi na netu se budeme setkávat stále. Lidi jsou úplatný, bohužel. Naštěstí je tu možnost dohledání informací z více zdrojů a jejich porovnání. Takže pokud si vyhlédnu nějaký model TV, není nic jednoduššího než si poctivě přečíst recenze na něj či zmínky o něm z více zdrojů. Pokud jsou takovými informacemi i zkušenosti uživatelů (na fórech), často ale dochází ke zmatenosti díky naprosto opačným reakcím. Jenže ono také záleží na inteligenci uživatele :) Chce to brát s mírou. Myslím, že je dobré výběr OLED TV neuspěchat, nechat si nabyté informace nějakou dobu rozležet v hlavě, případně sledovat vývoj např. ohledně nových firmwarů pro daný model – co výrobce spravil, přidal, opět zkazil… Nejsem příznivcem kupování "naprostých novinek". Z toho už jsem vyrostl. Obzvlášť v dnešní době, kdy každou blbůstku řídí software, si výrobci nelámou hlavu s tím vychytat všechny chyby – výrobek vrhnou na trh a spotřebitelé jsou jejich betatesteři. V době e-shopů je ale zase výhoda, že dané zboží lze do 14 dnů vrátit bez udání důvodu, i když je to nepříjemné z hlediska stěhování velkého "baga" (to jsem kdysi využil hned dvakrát, když jsem chtěl přejít z "HD ready" na "FullHD" plazmu, kdy jsem bohužel jak 42, tak 46 palcovou plazmu – samozřejmě Panasonic – vrátil kvůli bzučícímu trafu).
Už dlouho pravidelně navštěvuju server flatpanelshd. Podle mě je to jeden z jakž takž objektivních zdrojů informací. Z autora recenzí TV pana Rasmussena sice malinko cítím ne zrovna náklonnost vůči Samsungu a možná větší sympatie vůči LG, ale recenze jako takové myslím podává spravedlivě a dělá je poctivě. (Ostatně Samsung si to u něj možná pohnojil tou svou klamavou QLED kampaní a sympatie k LG mohou pocházet z doby nadšených zpráv o vývoji OLED technologie, kterou Samsung v segmentu velkých obrazovek opustil, kdežto LG dotáhla do konce…)
Vodouch : Díky, užívám si s každým zapnutím ... :-)
Jinak když už je tady to vlákno, tak bych k tomu ještě něco málo přidal. Pro někoho to možná budou informace nové a zajímavé, pro jiného budu asi jen obyčejný blázen, co tady mele nesmysly. Nicméně nic z toho jsem si vážně nevymyslel. Jak a odkud tyto informace mám, tak to si z vaším dovolením nechám pro sebe ...
Vodouch tady nastínil testy a názory Vincenta Teoh-a z Anglie. A taky to, jak pak sám několik měsíců intenzívně hledal co nejvíc informací v internetu na téma OLED-ů, aby si pokud možno vybral co nejlépe. Je to samozřejmě jedna z nejlepších variant (kromě ne vždy ideálních podmínek v kamenném obchodě či u nějakého ochotného majitele), jak se zaměřit na ty klíčové prvky a postupně se dopracovat k tomu, co by mi mělo po mnoho let přinášet radost. Ale je to tak vždy? Abych Vám to trochu přiblížil a osvětlil, tak například v Polsku jsou momentálně "sféry vlivu" na tomto poli jasně dané. S trochou nadsázky tam mají vliv na trh s televizory pouze tři osoby ...
Jedním z nich je starší člověk jménem Krzysztof Górski, majitel internetového obchodu audiovideo.com.pl a webu hdtv.com.pl. Tento člověk je neuvěřitelný manipulátor, který pod přezdívkou kiki nebo Loco Loco na svém webu dělá z obyčejných lidí naprosté tupce! Zavedl takzvaný "Klub niebieskich", kde láká lidi na placené členství a na oplátku jim vychválí a nabízí přesně to, na čem v daný okamžik nejvíce rýžuje! Oblbuje lidi tím, že v případě registrace dostanou "specialní paket" s kalibrací zdarma. Komické je nejen to, že tu kalibraci nelze časově stihnout v termínu objednání - dodání, ale ještě ji provádí (pokud vůbec) externí firma! Už se našli lidé z různých koutů Polska, kteří měli na svém papíru naprosto stejné výsledky - hodnoty před a po kalibraci a jediný rozdíl byl v adrese kupujícího!
Omezuje taky běžné (neregistrované - neplatící) uživatelé jeho webu v přístupu k testům, které jsou těžce zmanipulovány ve prospěch těch modelů, které zrovna má v jeho e-shopu skladem, na kterých má největší "vývar" nebo kterých se potřebuje zbavit ... Momentálně pro takto zmanipulované Poláky neexistuje nic jiného než OLED Philips nebo LG.
Navíc jeho syn na webu dělá administrátora a zároveň i "Viktora Čističe" ... Maže jakékoliv pro ně nevhodné příspěvky ohledně rekamací nebo nespokojeností s výrobkem, případně srovnání s konkurenci.
Další jsou dva dynamičtí mladící. Piotr Gmerek zakladatel webu hdtvpolska.com a jeho "pravá ruka", Maciej Koper, kalibrátor televizorů. Tihle dva mladíci si jdou už pár let po krku právě se staříkem Krzysztofem Górskim. Ještě před dvěma léty byl web hdtvpolska.com naprosto v pohodě. Vše bylo velmi přehledné, jasné a byly tam hodnotné diskuze a informace, které nikdo neohýbal, jak se mu to zrovna hodí ... Jenže pár let nazpátek začali kluci létat do Las Vegas na CES, byly taky pozvání do PANASONIC Hollywood Laboratory v L.A., skamarádili se s Vincentem Teoh-em, kalibrátorem z Anglie no a od té doby se vše naprosto změnilo. Chlapcům se zalíbil zájem výrobců, peníze sponzorů a samozřejmě cestování po světě status "celebrity" ... Pochopitelně první velké změny na sebe nedaly dlouho čekat. Začalo to kompletním překopáním webu, neskutečným nárůstem reklamy a každodenními promo akcemi různých e-shopů, nabráním nových a ne zcela kompetentních lidí jak pro chod webu, tak i do Koperovy firmy na kalibrování televizí. Pánové svou kdysi tak vysoce ceněnou komunikaci s fanoušky a klienty omezili na minimum, Koper si začal vybírat jen lokality do pár kilometrů od Varšavy a na zbytek Polska posílá jiné kalibrátory, Gmerek obrátil o 180 stupňů a nyní vychváluje cokoliv, co si inzerenti na jeho webu zaplatí ...
No a když víte, že v tomto směru už "jede" i Vincent Teoh, tak už je toho prostě moc. Ten jeho poslední Shoot-out byl opravdu (když to napíšu slušně) velmi neprofesionální. Vincent Teoh si v Anglii vydobyl velmi slušné renomé jako kalibrátor a recenzent. Ten jeho poslední Shoot-out byl sponzorován maloobchodníkem Crampton & Moore a byl tam i kalibrátor Maciej Koper (HDTVpolska), který spolu s Vincentem ty tři OLED-y a jeden QLED kalibroval. Tady jsou ony modely i výsledky testu : Best Home Theatre TV PANASONIC GZ2000 Best Living Room TV PANASONIC GZ2000 Best Gaming TV LG C9 Best HDR TV LG C9 Best TV of 2019 LG C9 Celkově tedy vyhrál OLED LG C9 (33,16 bodů) nad OLED-em PANASONIC GZ2000 (32,90 bodů). Rozdíl byl 0,26 bodů! Jelikož má LG C9 jako jediné HDMI 2.1 a prodejce a sponzor Shoot-out-u v tom byl notně zainteresovaný, tak "tlačil" na zavedení nové kategorie Gaming, kde by právě LG C9 mohlo dominovat. Tohle HDMI 2.1 sice bylo hodně nedoladěno (stačí dohledat v netu), nicméně jim to stačilo na vítěztví nejen v této kategorii, ale i celkově ... A testování HDR? Kde LG C9 taky vyhrálo? Kdo se o to zajímá, tak dobře ví, že PANASONIC má naprosto nejlepší mapování a algoritmy při práci s HDR mezi všemi značkami na trhu. Nejlepší stínokresba, nejvíce detailů, perfektní uniformita panelů ... Jenže QLED Samsung Q90 nemá Dolby Vision a LG C9 a SONY AG9 zase neumí HDR 10+ ... Takže co s tím? No nic. PANASONIC má prostě smůlu, budou to jen omezené testy pouze v HDR 10 bez dynamických metadat! Lidé, kteří k tomu "testu" měli opravdu hodně blízko, byli sami překvapení, že vůbec nebyl brán důraz na to, jak ty televize vypadají Out of Box. Tedy velmi zásadní věc, která právě klienty zajímá nejvíce, jelikož 99% z nich už nikdy další nemalé peníze za profesionální kalibraci nedá. K zamýšlení je i fakt, že ani lidé z PANASONIC-u, kteří tam byli přítomní, po následné kalibraci od Kopera a Teoh-a nedokázali poznat, který z těch třech OLED-ů byl PANASONIC! Problém je, že ten vytuněný a jasný panel lze po zapnutí rozpoznat (GZ2000 navíc nemá tak agresívní ABL), takže ho kalibračně "zkrouhli", jak jen to šlo. Tak to prostě dopadá, když se objeví výzva k "slepému" testování, které je v zájmu obchodníka, recenzenta a o kvalitách rozhodují "profesionálové z ulice" ... Na netu totiž byla přihláška pro omezený počet lidí a kdo se dříve zaregistroval, tak ten seděl v hledišti. Mezi těmito "testujícími" byli lidé absolutně neznalí problematiky, což mělo za následek otázky typu, co je vlastně ta gradace, co je to ten banding? Trapné otázky, na které musel později sám Vincent Teoh neochotně odpovídat ... No a perlička nakonec. Vincent Teoh o pár dní později v sólo testu označil PANASONIC GZ2000 za nejlepší OLED televizor roku! No comment ... Ale chápu ten "chameleon efekt". Zapůjčky televizorů a peníze sponzora jsou přece Very important ...
Pokud jste to vydrželi až tady, tak ještě jednu věc bych rád napsal. Vodouch tady ještě hodil dotaz na OLED-y Philips. Za sebe rovnou napíšu, že tuhle firmu nesnáším. A samozřejmě vysvětlím proč. Chápu, že se Ambilight mnoha lidem líbí a někteří ho mají jako první volbu při nákupu nové "bedny" a víc už ani v podstatě nepotřebují. Pro mně osobně to je kolotočářská záležitost, která nemá nic společného se samotnou kvalitou obrazu! V rodině jeden takový "klenot" máme, takže dobře vím, o čem píšu. Nicméně tohle je mi celkem jedno a jak se říká, Proti gustu ... Co však nepřekousnu, jsou ty takzvané "blind" testy, které Philips v posledních létech tak rád organizuje a světe div se, cokoliv se proti němu postaví, to prohraje ... Letos dokonce naprosto potupným způsobem! Počtvrté zorganizováno Philipsem, kalibrováno pod dozorem firmy Philips, materiály opět pečlivě vybrány firmou Philips a počtvrté režim Vivid (živý-dynamický), který žáden člověk při smyslech u OLED-u NIKDY nezapne! A počtvrté je vítězem Philips, tentokrát rovnou o několik galaxií. Kalibrováno
Philips OLED804 : 38%
Sony AG9 : 30%
LG C9 : 20%
Panasonic GZW2004 : 12%
Režim Vivid (živý!)
Philips OLED804 : 69%
Panasonic GZW2004 : 15%
Sony AG9 : 13%
LG C9 : 3%
Byl bych rád, kdyby jste tuhle mou "slohovku" nechápali jako obyčejný brekot nad nějakou prohrou televizoru, co mám doma. Já vím, co mám a hlavně proč mám zrovna tohle. Ale když vidíte ty pouhá 3% u OLED-u LG C9 a neuvěřitelných 69% u Philips-u 804, tak si jen klepete na čelo ... Vážně tomu někdo normální uvěří?
Jde mi o to, abych poukázal na to, jak snadno dnes lze zmanipulovat dav nepravdivými údaji, vymýšlenými parametry a jak jednoduché je tomu podléhnout. Chápu, že běžného kupujícího tyhle věci vůbec nezajímají a ani o nich nemá páru. Ale chtěl jsem tím jen připomenout, že Internet je neskutečně mocná a nebezpečná zbraň, která dokáže manipulovat myšlením lidí neuvěřitelně ...
Děkuju za reakce.
Jan Poruba: Mám to podobně. Před dvěma lety pro mě byly 65" oledy absolutně mimo budget, ale stejně jako každá novinka, i tohle šlo postupně dolů. I pětašedesátky začaly atakovat nejdřív 50 tis., potom ve všelijakých akcích a výprodejích loňských modelů dokonce 40 tis. hranici. Vrcholem všeho byla akce v Elektro Urbánek, kde nabízeli 65" B8 za 32 tis. (!) Též přecházím z plazmy - 42" Panasonic VIERA TX-P42UT50E. Dodneška ji mám rád a bezvadně funguje, ačkoliv u ní začíná bejt po těch devíti letech znatelnej lehkej burn-in (speciálně logo ČT na jednobarevný ploše) :-) Ještě bych dodal, že kdybysme pořád čekali na "příští rok", tak si nekoupíme nikdy nic, člověk se rozhoduje v nějakým čase, třeba už i po několikerým odložení na "příští rok" (já) :-) Každopádně C8 je výborná volba, vloni už mě svrběl prst na myši, když šla do akce za 49 tis. (65"), nakonec se to "vyřešilo" tím, že jsem zbořil auto :-)
Panafan: Tak GZ2000 je v současnosti top, referenční záležitost, o tom žádná a pravděpodobně není lepší volby, pokud peněženka dovolí. Gratuluju, užívej tohodle skvostnýho kousku.
Štěpáne, CEC to je hodně smutná epizoda, pokud vím, tak se to dodnes nedotáhlo do konce. Nedávno jsem čet článek https://www.televizniweb.cz/2018/08/spolecne-ovladani-systemu-hdmi-cec-slibovalo-mnohe-dodnes-ale-nabizi-jen-velmi-malo/ a uplně se mi udělalo smutno, že se s tím nehnulo. Tak nějak chápu, proč si tam autor s trochou nadsázky postesk "zlatej SCART". :-)
To all: Každopádně mnou vybranej model jsem schoval do článku jako easter-egg. Dalším vodítkem je pak dvojí poklonění Vincenta v jednom z jeho testů. Kdo nechce "zapochybovat" o správnosti vlastního výběru, ať po tom nepátrá. Myslím to samozřejmě ze srandy :-)
Near black handling a motion handling, další ve světě recenzí a testů zmiňovaný faktory. Vím že u modelů 2018 se řešilo nějaký problikávání (tuším u LG), pak to snad pořešili updatovaným FW. Taky ABL (auto brightness limiter) je fuknce, o který se živě debatuje. Můžem klidně taky probrat u kafe.
Máte někdo zkušenosti s OLEDama od Philipse? Jak jsou na tom co se týká dílenského zpracování a jak s podáním obrazu, a co si myslíte o přínosu ambilightu? Ohledně ambilightu jsem pořád tak nějak skeptickej. Nevím jestli to je přínos, nebo to má naopak zakrýt nedokonalost obrazu, nebo je to jen další marketingová berlička? Zatím to vidím jen jako wow efekt při machrování před návštěvama. :-)
Chtěl jsem ještě udělat EDIT příspěvku s na internetech "oblíbenou" tematikou vypalování obrazu, ale musím to ještě učesat, než to zveřejním.
Vodouch
Zdravím.
Pokud mohu za sebe, tak u mne je absolutní prioritou pouze špičkový obraz. A to je i důvod, proč mám doma na stěně zavěšený PANASONIC 65GZ2000.
Samozřejmě netuším, jakou značku jste si nakonec vybral, ale pokud jsem četl pečlivě Vaše požadavky, tak za sebe bych Vám doporučil bud´ PANASONIC GZ950 nebo jeho dražšího brášku, GZ1500. Obrazově jsou na tom oba naprosto stejně, připlacíte si jen za onu zvukovou lištu nasměrovanou dopředu.
A proč právě modely od PANASONIC-u? Když vezmu v potaz, že splňují všechny Vaše požadavky, tak jsou to zároveň modely, které jsou dlouhodobě obrazově nejprecizněji nastaveny již přímo z továrny. Tedy ta nejvěrnější obrazová kvalita a nejpřesnější obrazové režimy Out Of Box ...
Nicméně jak už tady bylo napsáno, tak prakticky z žádným ze současných OLED-ů člověk neudělá chybu a je opravdu na preferencích uživatele pro co se nakonec rozhodne.
Každopádně Vám přeji úspěšný výběr a maximální spokojenost ...
T.
Také jsem neřešil streamovací služby potažmo aplikace v TV instalované/instalovatelné. Šlo mi hlavně o technologii OLED (měl jsem LCD) a s ní spojený přechod na 4K UHD blu-ray jako primární zdroj obrazu. Mým hlavním kritériem byla cena: za TV coby prostředek zábavy jsem nemínil dát víc jak za svou první TV (plazmu), což bylo 30 tis. Kč. Přes dva roky jsem sledoval vývoj OLED technologie a "hypnotizoval" ceny, které byly zpočátku úplně mimo mísu. Během této doby jsem alespoň dospěl k určení velikosti úhlopříčky pro můj prostor – 55 palců. No a dočkal jsem se v květnu letošního roku, kdy jsem za zmíněných 30 tis. Kč koupil LG C8 a zatím plná spokojenost.
Mezi OLED TV se dnes asi nedá udělat chyba co se týče kvality obrazu (mimo ostatní je dnes snad jen Panasonic GZ2000 se svým speciálně upraveným panelem), takže je to spíš o přívětivosti ovládání (použitý OS a dálkové ovládání), konektivitě no a možná pro někoho i o designu – vše za podmínky, že neřešíte streamování přes TV nebo hraní her.
Kdybych v tuhle chvíli ještě neměl OLED TV, možná bych počkal, zda příští rok nepřinese v oblasti OLED panelů nějaký krok kupředu.
Ahoj, díky za super příspěvek.
Za mě hodně subjektivní připomínka: Neřešte OS ani podporu streamovacích služeb atp., ta vždycky bude nejlepší na stand-alone zařízeních, tj. streaming sticks, nebo nVidia Shield a tomu podobné hračky. Obzvlášť, pokud bude displej součástí kina s plnohodnotnou aparaturou - prostě je lepší mít na AVR něco v samostatném vstupu, než to řešit přes ARC a potom doufat, že se nestane podobná sranda, jako nedávno u televizí modelovejch řad 2016/17, kterejm přestal fungovat Netflix, protože ten přešel na novou verzi DRM. Takový věci se samostatnejm streamovacím zařízením spíš nestanou a pokud ano, je samozřejmě závratně levnější je vyměnit.
O porodních bolestech, který třeba mam při používání CEC (který musí bejt pro ARC aktivní), ani nemluvě, o tom bych mohl psát hororový povídky.